تاریخ ایجاد: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۳
تاریخ ویرایش: ۲۱ تیر ۱۳۹۶

تجربه کاربری

تجربه کاربری در وب

امروزه به جای تاکید بر روی واژه UI بر مفهوم UX تکیه می شود. مفهومی که اگر ازعلاقمندان حوزه‌ی وب باشید، حتما درباره‌ی تجربه‌ی کاربری (User Experience) و مفاهیم مرتبط با آن نظیر کاربردپذیری (Usability) صحبت‌های زیادی را شنیده و مطالب مختلفی را مطالعه نموده‌اید.

مفهوم User Experience یا همان تجربه کاربری به بررسی یک روش منطقی برای یک ارائه عالی و تعامل با مشتریان می پردازد.به عبارتی هدف در تجربه کاربری پاسخ دادن به این پرسش است که : «آیا کاربر در فرآیند بهره مندی از خدمت و یا محصول ارائه شده، تجربه تا حد ممکن لذت بخشی داشته است؟»

تجربه کاربری امروز یکی از مسائل مهم ماست.امروزه بسیاری از مسائل فنی حل شده است یا حداقل راه حل‌های مشخصی برای آن‌ها طراحی شده است. به همین دلیل به مرور سطح درخواست‌ها افزایش می‌یابد و مردم یک گام جلو‌تر را می‌خواهند. تجربه کاربری آن چیزی است که مشتری نهایی می‌بیند و منشاء عمده قضاوت‌ها درباره عملکرد و کیفیت محصول یا سرویس است.به عبارتی توجه به تجربه کاربری، بخش مهمی از روند توسعه نرم‌افزار و یک عنصر مهم برای رسیدن به موفقیت هر محصول یا خدمت فناورآنه است.

تجربه کاربر چیزی فرای طراحی عملکرد و واسط کاربری است و شامل استفاده موثر از فناوری، ارائه محتوای ارزشمند، تعامل کاربر منطقی، قابلیت استفاده، سهولت استفاده، به کارگیری استاندارد‌ها و اثربخشی به منظور کمک به کاربر برای انجام اهدافش است.

بنابراین تعاریف می توان چنین گفت که، تجربه‌ی کاربری یک مفهوم انتزاعی است و به احساس کاربر مربوط می‌شود، تجربه‌ی کاربری به احساس، درک مخاطب از محصول، لذت، زیبایی و متغیرهای مبتنی بر تجربه نیز ارتباط پیدا می‌کند. تجربه کاربری تجربه ای است که کاربر در مواجه با محصول یا خدمت (همه ابعاد آن) بدست می آورد. بنابراین می‌توان تجربه‌ی کاربری را، خلق هر چیز (thing) معنا دار و به یاد ماندنی، که توسط یک سازمان برای مشتریان ایجاد می‌گردد تعریف نمود.

تجربه کاربری در معنا شامل احساسات و تجربه یک شخص در زمان استفاده از یک نرم افزار و یا یک سیستم است. در واقع تجربه کاربری نقش برجسته کردن تجربیات و احساسات انسان در زمان تعامل با نرم افزار و کامپیوتر را بر عهده دارد.به زبان دیگر تجربه کاربری یک فریم ورک برای طراحی است که با شناخت صحیح مشکلات بهترین راه حل را برای آنها پیشنهاد می دهد.

تعریف نهایی به نقل از ویکی پدیا:

در فرهنگ تعامل انسان و رایانه، تجربه کاربری (به انگلیسی: User Experience و به اختصار: UX) کیفیتی از تجربه است که کاربر در حین تعامل با یک سیستم یا محصول کسب می‌کند. به عبارت دیگر، تجربه کاربری همان خاطره‌ای است که با استفاده از یک محصول در ذهن کاربر نقش می‌بندد. هدف طراحی تجربه کاربری، این است که خاطره‌ای خوش در ذهن کاربر نقش ببندد تا او باز هم از محصول استفاده کند.

یکی دیگر از مواردی که لازم است در بحث تجربه کاربری به آن اشاره شود اصول طراحی تجربه کاربری است. هدف اصول طراحی تجربه کاربری بیان این مسئله است که کاربران ما با هرآنچه ما طراحی می‌کنیم، ارتباط برقرار می‌کنند و این ارتباط می‌تواند تاثیر مثبت یا منفی بر روی آنان داشته باشد.در این میان هدف اصلی یک طراح خوب برقراری ارتباط برای انتقال پیامی است که منجر به یک تجربه کاربری مثبت می شود.

مخا طبین طراحان تجربه کاربری، مدیران استراتژی، معماران اطلاعات، طراحان تعاملی، متخصصان بازاریابی، مدیران تولید، مدیران پروژه، طراحان گرافیک و بصری، طراحان صنعتی، برنامه نویسان موبایل و وب می‌باشند.

در نهایت می‌توان گفت تجربه کاربری برابر با احساس و کاربرد پذیری برابر با عملکرد است. اینکه یک سامانه کاربرد پذیر باشد به این معنا نیست که حتماً تجربه کامل و عالی را برای کاربرانش خلق کرده است.

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.